Kamis, 19 November 2015

Bantuan Dengan Sembelit Untuk Dewasa

Bantuan Dengan Sembelit Untuk Dewasa

Perubahan dalam pergerakan usus yang berbeza dari seorang ke seorang yang lain. Dalam beberapa, najis boleh menjadi terlalu keras atau terlalu kecil, jarang dan sukar untuk lulus. Orang yang mempunyai pergerakan usus yang tidak teratur tiba-tiba boleh melihat keperluan untuk ketegangan dan perasaan bahawa usus tidak benar-benar kosong.

Apakah bantuan sembelit yang ada?

Rawatan mungkin termasuk perubahan dalam diet dan tingkah laku serta menggunakan julap dan jika perlu, enema.

Usus yang paling aktif selepas makan jadi ini adalah masa terbaik untuk mencuba dan bergerak usus anda. Jika anda mengabaikan isyarat badan anda mengenai membuang najis, isyarat ini cenderung untuk mendapatkan lebih lemah dan lebih lemah dari masa ke masa. Memberikan tumpuan kepada isyarat-isyarat ini dan membuat ia satu tabiat untuk sentiasa bergerak usus anda.

Meningkatkan serat dalam diet anda juga membantu dengan sembelit. 20 hingga 35 gram adalah jumlah yang disyorkan pengambilan serat setiap hari. Bilangan gram serat setiap hidangan ditunjukkan pada label setiap produk.

Prun, jus prune dan buah-buahan sitrus membantu merawat kronik masalah buang air besar. Terdapat juga beberapa bijirin sarapan yang merupakan sumber terbaik serat pemakanan.

Adakah ia baik-baik saja untuk makan hanya makanan yang kaya dengan serat?

Walaupun serat secara umum adalah baik, yang banyak memakan boleh menyebabkan kembung dan gas. Kurangkan ini dengan mengambil jumlah yang kecil dahulu dan kemudian perlahan-lahan meningkat sehingga najis menjadi lebih lembut dan pergerakan adalah lebih kerap.

Jika perubahan tingkah laku dan pengambilan serat tidak membantu dengan sembelit, kemudian cuba mengambil beberapa julap. Bergantung kepada saranan doktor, terdapat pelbagai jenis julap yang boleh membantu anda. Pastikan anda tidak terlalu sering menggunakan julap perangsang kerana ia boleh menyebabkan kesan sampingan seperti tahap kalium yang rendah.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar